fredag 1 juni 2012

Portfolio:Teori och tankar.

PORTFOLIO Mina erfarenheter kring portfolio. Min första kontakt med portfolio var när jag jobbade på en 3-6avdning där var huvudrubrikerna : Barnets själv-uppfattning,  där skulle det avspegla :Vad barnet självt var bra på och vad barnet tyckte om att göra . Vi använde oss utav enkäter med frågor till barnen, vi intervjuade barnen, teckningar och foton. På en annan förskola så var våra dokumentationen mera om hur barn var socialt, motoriskt, kognitivt och emotionellt.  Vi hade Jean Piagets tankar och teorier när vi gjorde vår dokumentation i portfolieform . Vi hade huvud-rubriker  så som bla. socialutveckling, motoriskutveckling där vi tog bilder på barnen och visade vad de "var" i sin utveckling.  Där jag jobbar nu har vi just startat en portfolio som vi kalla Min Förskolebok, där ska vi dokumentera barnets utveckling och lärande utifrån Barnets intrsessen, barnets kompentenser och barnets behov. Här har vi en dialog med barnet där vi utgå från intressefrågor, såsom Vad är roligt på förskolan?, Vad är du bra på?Vad vill du lära dig?m.m. Här har också föräldrarna stor del i det, i denna dialog så ställer vi frågor: Vilka intressen och vad tycker barnet om att leka med, Vad är viktigt för ditt barns utveckling i förskolan? och vilka utmaningar behöver ditt barn? Dessa frågor bearbeta vi tillsammans pedagog och förälder. Det är meningen att vi ska belysa dessa olika frågor i portfolion, genom enkäter, intervjuer, teckningar, foton m.m..  -----------------MINA REFLEKTIONER KRING BOKEN-ATT ARBETA MED PORTFLIO. Författarna Roger och Birgitta Ellmin skriver att portfoliemetodiken vill bidra till ett lärande som bestå. (s.25 Att arbeta med Portfolio).        . Hur ska vi då får den att bestå? Här måste barnen /eleven få  känna sig delaktiga,vara aktiva och engagerade i vad som ska dokumenteras i portfolion.  Vad är då portfoliometodik? Metodik är ju enligt Wikipedia är en analys av diverse pedagogiska metoder för utlärning . Där läran kopplas till metodiken och dessa frågor ställs-Vad ska läras ut?Varför ska det läras ut?"Hur ska det läras ut?   Med hjälp utav portfolion kan pedagogen få ett svar på dessa frågor både tydligt och konkret  : Vad vi gör ?, Varför vi gör det?, och Hur vi gjorde?. -----------------LÄRANDET ÄR EN AKTIV PROCESS. HUR???   Konstruktivism bygger på olika teorier från  bla. Jean Pieget, Lev Vygotsky  båda dessa betonar att lärandet är en aktiv process. Detta skriver Roger och Birgitta Ellmin i sin bok. De säger också att konstruktivismen utgå från att vi lär oss när vi reflektera kring det vi upplever. Jag anser att portfolions "uppbyggnad" är ju en aktiv process. Här är barnen/eleven verkligen aktiva kring sitt lärande. Samspelet som uppstår,reflektionen och resonemang kring det som dokumenterats alltså det som barnet tycker och tänker det är ju detta som kommer att ligga till grund för att  själva lärandet ska kunna ske. Att samtalet emellan elev och pedagog utgör själva "kärnan "i  portfoliometodiken. ----------------IPAD SOM ETT DIGITALT VERKTYG. Ipaden kan skapa otroliga möjliheter den kan dokumentera  både som bild , film och ljud vad barnen gör,vad de säger och vad som händer och sker under verksamheten. Det här är ett fantastiskt sätt att kunna dokumentera ,ipaden är lätt att ha med sig och man kan snabbt börja tex. filma och sen reflektera över vad händer i barnets/elevens värld. Barnet /eleven och pedagogen kan tillsammans reflektera över lärandet. Med ipaden som stöd vid utvecklingsamtal kan den synliggöra  vad som sker under lärandets process, i och med detta kan vi se hur vi ska gå vidare om vi ska ge stöd eller skapa utmaningar tillsammans pedagog och förälder. Ipaden bli som en slags ett rullande foto/film album som vi kan stoppa, spola/bläddra tillbaka och resonera och reflektera kring. Allt bli mera tydligare och synligare: barnets utveckling och även hur vi pedagoger arbeta för att lärandet sker. ----------------PORTFOLION SOM ETT VERKTYG. Detta verktyg kan ge barn motivation och intresse att vilja lära sig mera. När eleverna tittar och reflektera över sin portfolio så ska de känna sig stolta över vad som har dokumenteras. Här få eleven en starkare tro på sin egna förmåga och detta ge ett starkare självförtroende. Här skapas situationer där  samspelet mellan elev och pedagog bli en viktig del i lärprocessen.  Här fokuseras det på vad eleven kan och också vad de har lärt sig och inte på vad de inte kan.  Lärandet bli mera konkret och tydligare i denna process. Eleven är också mycket mera aktiv och delaktig i sitt lärande. Här är det elev och lärare tillsammans som bestämmer vad som ska finnas i portfolion. Detta gör att eleven få ett större ansvar och inflytande  över sina kunskaps-utveckling. Pedagoger kan också få en förståelse över sitt arbetssätt och förhållningssätt när de utvärdera portfolio-arbetet.  Portfolion bli ett pedagogiskt verktyg genom att elev och lärare och lärare emellan samtala kring portfolien och det som vi har dokumenterat bli också en pedagogisk dokumentation. Här bli också frågorna Vad?, Varför?, och Hur? synliga genom att dokumentationen visa konkret Vad eleven har gjort. Och genom samspelet där pedagogen ställer utmanande frågor som Hur gjorde du?. Och pedagogen kan nu se Varför? om detta kan tex. återkopplas till läroplanen och andra styrdokument. Även pedagogen kan se sin roll, arbetssätt och metoder med andra ord också se sin pedagogiska utlärning och förhållningssätt. Detta verktyg är bra att använda vid föräldra-samtal  där föräldern få en inblick över att följa sitt barns utveckling och även lättare förstå hur förskolan/skolan arbeta.  Portfolion kan styrka vad bla.läroplanen säger : att förskolan skall lägga grunden för ett livslångt lärande, den menar också att verksamheten ska utgå från barnens erfarenheter, intressen, behov och åsikter. Barnen ska också känna sig delaktiga och ta ansvar.....  Med andra ord så kommer allt detta återspeglas tydligt i portfolion. ----------------Referenslitteratur: Att arbeta med Portfolio.  Roger och Birgitta Ellmin 2003 Skolverkets läroplan för förskolan . Reviderad 2010. Wikipedia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar