onsdag 3 oktober 2012

Mediers påverkan i lärmiljöer.

Mediers påverkar i lärmiljöer ......... I läroplanen för förskolan står det att förskolan skall sträva efter att varje barn utvecklar intresse för bilder, texter och olika medier samt sin förmåga att använda sig av, tolka och samtala om dessa .Lpfö 98/10 Det här är en del av vårt uppdrag. Vi på förskolan skall lägga grunden till att barnen på sikt kan tillägna sig olika kunskaper om olika medier. Vi pedagoger kan själva ta hjälp av medier i våra lärmiljöer för att fånga barnens nyfikenhet och intresse. Vi kan vara medforskare tillsammans med barnen och utforska it-tekniken och olika medier. .............. Att medier blir ett allt vanligare inslag i de yngsta barnens vardag och lärandemiljö står helt klart. Redan i 2-årsåldern använder barnen medier. Tv är det medium som barnen börjar använda allra tidigast och som är den överlägset populäraste medie- formen i unga år. Samtidigt har 43 % av dem även använt dator någon gång. Enligt Småungar & Medier.från Statens Mediarå. ............. På min förskola har användande av de nya digitala verktygen så som Ipads ökat markant. Ipads är för barnen är så mycket enklare att hantera både motoriskt och lättförståligt med bilder och symboler.Barnen lär sig otroligt snabbt de nya apparna . Vi pedagoger har diskuterat vilka olika appar som vi tycker stimulerar och utmana barns utveckling .Vi försöker hitta appar där barnen kan skapa, appar som är mera pedagogiskt upplagda, även appar där barnen kan dokumentera och appar där barnen också ställs inför olika problem som ska lösas. ........................... Vilka appar tycker barnen själva är stimulerande och roliga ? Jag frågade våra 4-åringar. De sa: Rita och måla, göra egna sagor med bilder, memory pussel, spel där man skulle lösa olika saker, göra egen musik. De här apparna var mest intressanta just nu. Jag ställde också frågan: Vad kan vi använda datorn till? Till mina 5-åringar. De svarade snabbt: att spela olika spel ,titta på bolibompa och även att man kunde spela spel där, titta på bilder, min stora-syster lyssna på musik och hon brukar också prata med sina kompisar på datorn, om du behöver veta mera om något då kan du hitta det där, jag vet att det finns något som heter "jokubb"(youtube) där kan alla se filmer. Detta svarade mina förskole-barn. ................ På Statens mediaråd så säger dem: Att Barnen bli allt duktigare att hantera datorn. Redan vid förskoleklassen har många barn fått internetvanor. De säger också att endast 4procent av 5-9 åringar inte använder dator alls. ..... Vår läroplan säger också :Multimedia och informationsteknik kan i förskolan användas såväl i skapande processer som i tillämpning. Lpfö 98/10 Detta ser jag att barnen på förskolan är väldigt medvetna om hur vi kan använder oss utav datorn. TEX. I början när vi letade information på nätet så kom det från oss pedagoger, men nu tex. när vi var i skogen och barnen hittade en ovanlig svamp som var lila så sa barnen : När vi kommer hem så kan vi leta på nätet! Och det bästa med det hela var att vi hittade en likadan svamp. (Ametistskivling). ............. Statens Mediaråd anser: Att vara en duktig användare är inte detsamma som att vara mediekritisk eller mediekunnig. Redan i förskolan kan de första enkla samtalen om källkritik påbörjas med barnen. På samma sätt som barn får lära sig hur de ska upp- föra sig i trafiken måste de lära sig hur de ska uppföra sig på internet. -Detta känns väldigt att vi bör prata om detta tillsammans med barnen . Hur vi bete oss tex. när vi skriver till och om varandra på nätet . Andra frågor som vi kan prata om.Texter : hur få använda dessa och vem har skrivit vad ? Och kan vi lita på vad som står där ?Likaså våra egna bilder: kan vi ställa oss frågan Vem ska få tillgång tilldom? m.m. ...................................... Www.statensmedieråd.se,Nosa på nätet Läroplanen 98/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar